5.2.2011

* Näillä minä ompelen

On tullut kyselyitä että millä ompelen. 
Näillähän minä.
Eli ihan tavallisilla, vanhoilla koneilla.


Ompelukoneena on 
Husqvarnan model 6230.
Hyvä perus metallikone. 
Ompelee mukisematta lähestulkoon kaiken.


Saumurina on 
Brother 526D.

Ystäväni mummon kone on joskus tullut lainaan ja se on jäänyt meille asumaan.  

Eritäin hyvä kone jota ei ole tarvinnut paljoa aikaisemmin huoltaa.
Ainut miinus on nyt tullut viimeisimmän (-09 lopulla) huollon jälkeen.
Laitoin kaikki koneeni (oli 2 saumuria ja ompelukone) huoltoon Martinlaakson Ommelasemalle.
Että puhdistakaa ja teroittakaa terät jne..
Ja saumuri tuli sieltä vähän kenkkuilevana. 
Aikaisemmin se ompeli paksummatkin saumat nätisti ja 
nyt se on alkanut jättää vasemman puoleisen neulan langan ottamatta aina paksun kohdan jälkeen.
Tätä ongelmaa ei siis ole ollut ennen huoltoa.
Muutenkin kyseinen huoltoliike on outo koska täysi maksu koneesta otettiin mutta pölyjä ei oltu jaksettu puhallella pois saumurin sisältä..
Liekö teriäkään teroitettu..
Mutta jotain ne oli tehnyt koska kone temppuaa välillä..

Ompelutilat on ahtaat mutta hyvin olen pärjännyt. Olen siirtymässä työhuoneelle kaiken romuni kanssa ja mietin vielä vienkö ompelukoneetkin sinne. Oo varmaan toivoisi että veisin myös kankaat :D
Eniten meillä vie tilaa mun työhommiin kuuluvat tavarat. 
Kaikki maalit, pigmentit, liimat, työkalujakin on kolme pakillista..
Roina vie siis häkkivaraston lähes kokonaan ja pari kaappia sisältä.

Milläs te ompelette?



10 kommenttia:

  1. Tuo kyseinen sarja Husqvarnaa on ehkä parhaita koskaan tehtyjä koneita! Meidän pitäisi uusia koulun käsityöluokan koneet ja ihan mieluusti -jos minä saisin päättää, mutta en saa- vaihtaisin kaikki uudemmat ja jatkuvasti temppuilevat Singerit ja Pfaffit sun muut lelut noihin metallirunkoisiin Huskyihin!

    Kotona mulla on tuo sama Brother. Äidilläni on tuollainen Husky.

    VastaaPoista
  2. Oi mitä ihanuuksia täälä onkaan ommeltu viime kerran jälkeen! :) ihania kankaita metsolasta! tarvis omaakin kangasvarastoa saada pienemmäksi niin pääsis lisää ostamaan! ;)

    VastaaPoista
  3. Kappas, me ommellaankin ihan samanlaisilla saumureilla. Minun saumurini on äitini/mummuni, ja se on vaan jäänyt meille asumaan :D Noilla on ilmeisesti tapana ;)

    Ompelukoneena mulla on vanha rautarouva Bernina, ja että se ompelee kauniisti.

    VastaaPoista
  4. Mulla teki kaksi eri saumuria huollon jälkeen juuri noin, tosi raivostuttavaa. Soitin (muissa asioissa) toiseen huoltoliikkeeseen ja kysyin tuosta, niin sanoivat, että on säädetty väärin. Vein takaisin ja kerroin "viasta" ja pyysin säätää uudelleen. Nyt toimii. Mulla Brother 3043D saumuri ja Berninan karvalakkimallin kone, n. vuoden vanha.

    VastaaPoista
  5. meeri: niin mä vähän arvelinkin. oli tasan viimeinen kerta kun vien mitään konetta sinne "huoltoon" kun palaa huonompana takaisin. pitää varmaan viedä säädettäväksi jonnekin muualle.en kyllä suosittele ommelasemaa kellekään. :(

    VastaaPoista
  6. Mullakin oli samanlainen saumuri, äidiltäni tietenkin, mutta vaihdoin toiseen, kun oli aika hankala kone huolloista huolimatta (vai niistä johtuen) mm. hyvin nirso lankojen suhteen. Langoittaminenkin oli taidetta, välillä siihen meni puoli tuntia, toisinaan tunti tai enemmän, että sain kunnollisen tikin syntymään.

    VastaaPoista
  7. Mä täällä jännityksellä odotan omaa ompelukonettani, joka on ollut huollossa. Ostin noin 7 vuotta vanhan Berninan vuosi sitten ja alusta asti oli temppuilua. No vein takuuhuoltoon, mutta ei auttanut. Nyt vein koneen toiseen paikkaan ja vika näyttänee selvinneen. Puolakotelo meni uusiksi. Sormet ristiin, että kone vihdoin ja viimein toimii niin kuin pitää! Toivottavasti sinunkin saumurin säädöt saadaan taas kuntoon.

    VastaaPoista
  8. No onpas ollut tympee huoltopaikka :(

    mulla brother XL3600 jousto-ompelukone, eli suht perusompelukone, nyt enemmän ompelevana voisin kyl vaihtaa... saumuri vanha huskylock 535D, toiminut huollon jälkeen moitteetta.

    VastaaPoista
  9. Mä taidan olla vähän "väline-urheilija", mulla on pari kuukautta vanha husqwarnan kirjova ompelukone (kuva löytyy blogistani) ja berninan saumuri.

    VastaaPoista
  10. ninnu /kukikkaat kuosit7.2.2011 klo 8.42.00

    Mulla kans teki saumuri tuollaista paksussa kankaassa, ohuessa no problem.
    Vein takas liikkeeseen ja neulan ajoituksessahan siellä oli häikkää. Kuulema herkästi saattaa liikahtaa, jos vaikka esim. neula menee ommeltaessa poikki.

    VastaaPoista

Related Posts with Thumbnails