29.10.2011

* Ottobreen kaavoista



Mulle on tullut muutaman vuoden kummatkin Ottobren kaavalehdet. Olen ollut kokonaisuudessaan tyytyväinen kumpaankin. Tosin naisten lehdestä en ole tehnyt vaikka kovasti suunnitelmissa onkin ollut.
Ajattelin tässä esitellä muutaman minun lempparikaavan lastenkaavoista ja muutaman mitä haluaisin kokeilla.

Ihan tasan suoraan samanlaista vaatetta en ole tainnut tehdä yhtäkään. Aina on ollut vähintää kaava piirrettynä siten että sopiva koko leveydestä ja yhtä isompi sitten pituudessa, niin paitaosaan kuin hihaankin. Ja usein jätän vielä sivusaumanvarat pois. Olen ymmärtänyt muiden keskusteluista että nykyään kaavat ovat kapeampia kuin aikaisemmin.

Yksi hittituote meillä on Ines tunika OB 6/10. Koot 92-134.
Tosin kaavan omalla pituudella se on aikalailla paita mutta kaikkia olen pidentänyt melkein mekkopituuteen. Lisäksi olen jättänyt sivurypytykset ja hihakoristeen pois. Kiva peruspaitakaava. Hauska lisä tähän samaan kaavaan on kapea frilla helmassa. 
Samasta lehdestä on tullut kokeiltua Donald svetariliivin kaavaa myös sekä Pikkumies boksereita. Milla-neuloshousujen kaavasta tein sivusaumattomat yhdistämällä kaavat. Hyvä leggarikaava syntyi siitä.




Mutta Villi Viikingin kaavalla tein useita paitoja. Näissä on koko 86-122 ja isompien vastaavassa kaavassa 128-170. Sitä muokkasin hiharesorittomaksi. Jos niin tekee niin pitää leventää hihaa myös. Muuten tulee liian kapea.




Tämän hetken toinen suosikki peruspaitana on OB 4/11 More Grey raglan T-paita. Koot 98-146.
Leveys siitä on sopiva sellaisenaan mutta pituuteen, varsinkin hihoihin, olen ottanut lisää seuraavasta koosta. Tämä kuva ei anna oikeutta paidalla joka on normaaleihin OB kaavoihin verrattuna kapea.




Samasta lehdestä olen tehnyt myös Dreamland tunikan joka oli lyhyt ja leveä Ottobreen tavalliseentapaan. Kaava enemmän minusta paitapituutta kuin tunika. Myös Bubo-Bubo hupparin tein ja Muraveinik- hatun. Muraveinikiä muokkasin siten että lyhensin korvaläppiä ja korotin hieman koko hatun korkeutta. Seuraavaan kyllä annan lisää niskalle vielä tilaa, sitten on hyvä.
Vakkari lyhythihainen t-paitakaava on ollut OB 3/10 Sulo jossa koot 92-128 ja Riff, jossa sama koko. Taas samoin muokattuna että ilman sivusaumanvaroja (myös siis hihoista) ja pituus seuraavasta koosta. Tuota Sulossa olevaa eriväristä lärpäkettä helmaan en ole tehnyt vaan lisännyt sen suoraan pituuteen.



Samasta lehdestä tein Marley svetaribermudat ja niistä tuli ihan älyttömän leveät vaikka otin sivusaumatkin pois.  :D

Haluaisin kokeilla vielä mm näitä:
OB 1/11 Cinnamon leggarit. Koot 104-146, sivusaumaton kaava.
 *
OB 3/09 Kayla kietaisuhuppari. Koot 62-92 Mutta uskon että olisi meidän 92+ kokoiselle sopiva jos otan pituuksiin lisää ja lisään reilut saumanvarat. Samassa lehdessä on muuten myös se Kolmen konstin mekko jota olen muutaman kerran kokeillut ja todennut että leveä on kuin teltta ja että mä en tykkää siitä kaavasta :D
 *
OB 6/11 Tinttiina tikkitakki voisi olla kevättakkiin sopiva kaava. Koot 86-122. Kivannäköinen, a-mallinen takki.
 *
OB 4/11 Cherry- trikoopusero. Kiva pussittava hiha. Uskon että hihaan ainakin joutuu laittamaan pituutta lisää. Koot 80-116.
 *
OB 4/06 Kaava 2.Velourhuppari. Hauskannäköinen kaava jossa etukappale on kolmessa osassa. Katkeaa rinnan yläpuolelta. Koot 62- 92. Tähänkin uskon että reiluilla saumanvaroilla ja pituuta lisäämällä saan sopivan. Samassa lehdessä on myös kaava 14. Tähtihuppari samalla idealla isommille. Koossa 98-128. Voisin koklaa..
 *
OB 1/09 on NE Saimi svetarihousut joista luen kokoajan jostain ja munhan on pakko niitä kokeilla. Koko 92-140. Eli simppeli ja suora sivusaumaton kaava housuilla. Saman lehden Kaisa trikoopusero näyttää rypytyksineen myös mielenkiintoiselta. Koot tässä 92-128.

Tässä siis vain muutama.
Mikä on sinun lempparisi ja mitä haluaisit kokeilla?

11 kommenttia:

  1. Tämän hetken lempparikaavat on Papana-paita jota oon tehnyt pojalle 92cm ja tytölle 68cm muokkaamalla sen tunikaksi. Saimi-housu kaavalla oon tehnyt kaikki meidän tämän hetken 92 housut. Olen tosin kaavaa muokannut hieman polvesta alaspäin leveneväksi, lisäksi olen tehnyt huomattavasti pidemmät lahkeet ja lisännyt vähän lyhyemmät resorit ja resorivyötärön oon tehnyt. Lisäksi oon muokannut kaavan sivusaumalliseksi malliksi. Ihan paras housukaava meidän hoikkeliinille mutta mun mielestä lahkeet saa olla pitkät. Uusimman postauksen vihreät housut on tehty saimi muokkauksella :)

    VastaaPoista
  2. Siis oletko tehnyt Sulo-paidan ilman sivusaumoja? Vai tarkoititko että ilman saumanvaroja?

    Minun yksi lempparikaava on ollut Papana (jolla tosin omalle tytölle ei juuri ole tullut tehtyä, mutta kummilapsille!)

    Saimi-housukaavaa olen myös kerran kokeillut, ja hyväksi todennut :)

    VastaaPoista
  3. ti-ti-uu. joo siis ilman sivusaumanvaroja. korjasin tuonne tekstiinkin.

    VastaaPoista
  4. Suosikki on Milla- housut tosi pienillä saumanvaroilla, muuten melkein kaikki paitojen kaavat on yhdistelty monesta tai piirretty ite. Tuo more grey on myös hyvä, siitäkin on tullu muokattua omille sopivampi.

    VastaaPoista
  5. More gray ollut myös meillä käytössä, tosin pidennetyin hihoin.. :)

    VastaaPoista
  6. Täällä näkyy olleen muitakin Papana-paidan faneja, siitä minäkin tykkään, tosin tunikaksi levennettynä. Nyt on vaan isoinkin koko jäämässä pieneksi. Ajattelin tuon suosikkikaavani korvaajaksi Teekannutunikaa, kun niitä on blogit täynnä ja kokoja riittäisi vielä pitkään, mutta eipä se sitten ollutkaan niin kiva kuin tuo Papana... Joten uutta suosikkikaavaa etsin vielä.
    Kiitos tästä(kin) postauksesta, tuli heti mieli etsiä noita kehumiasi kaavoja ja kokeilla niitä!

    VastaaPoista
  7. Papana/Loikka on ollut ehdoton suosikki pienillä muokkauksilla. Olikohan se seuraava (tuosta 4/10) lehti mistä löytyi Let it be joka oli myös mukavan kapea ja johon olen siirtymässä.
    Tässä kun mietin niin aika vähän tulee tehtyä suoraan jollain kaavalla, tai kokeilen kerran ja totean huonoksi :D

    Kokeilulistalla (piirrettynä jo) on mm. tuo Kayla, jonka ajattelin tehdä tähtivelourista, Dreamland mekoksi muokattuna ja uusimmasta se pappaneuletakki trikoosta tehtynä.

    VastaaPoista
  8. Papana on ainoa, jota on tullut käytettyä useamman kerran, sitä kyllä sitten muidenkin edestä. Pieneksi jää meilläkin...

    VastaaPoista
  9. ob.n blogisssa on sulle jatkokkysymys

    VastaaPoista
  10. Mielettömän ihana postaus. On tosi mielenkiintoista lukea mitä kaavoja ihmiset on tykänneet käyttää ja siitä samalla saada ite inspistä kokeilla eri kaavoja. Mulla lempikaavoja tällä hetkellä on Ottobresta 4/2011 Baby Basics paita ja saimi housut. Noilla on tullu tehtyä useampi vaatekappale ja olen ollu tosi tyytyväinen! =)

    VastaaPoista
  11. Saimit ja Villi Viikinki ollu omia suosikkeja - tekis mieli kokeilla jotain takkia... kunhan vaan sais päätettyä, että mitä...

    VastaaPoista

Related Posts with Thumbnails