16.1.2012

* Ne visuaaliset sankarini

Paapiin blogissa oli Anniina kertonut mitkä ja ketkä vaikuttavat hänen päänsisäisessä kirjastossaan. 
Tartun tilaisuuteen ja kerron muutaman lempparin.



Yksi suurimmista kuvanveiston idoleista on suomalainen kuvanveistäjä Eila Hiltunen. Nainen ja hitsi <3





Minua on jäänyt harmittamaan suuresti etten kysynyt häntä opinnäytetyöni valvojaksi. Hän kuoli saman vuoden syksyllä sitten kun valmistuin. Tai ainakin olisin halunnut hänet tavata. Mahtava nainen.



Valokuvataiteessa minua nyt kiehtoo Edward Burtynskyn työt. Rakastan luonnon ja maisemien värejä ja   muotoja ja miten ihminen on siellä maisemassa. Tykkään hänen dokumentoivasta tyylistään.







Maalaus- ja piirustustaiteessa nyt ovat kova sana Alfons Mucha. Ihan klassikko.







Kuvat kertovat enemmän kuin tuhat sanaa. Niin kaunista ja raikasta.


Rakennustaiteessa Antoni Gaudi vie yhden paikan minun visuaalisesta kirjastostani.







Ja täällä minä vierailen lähes joka päivä unelmoimassa. Ihan pienestä asti olen aina halunut olla taiteilija. Jonkin sortin räpeltäjä olen, mutten ihan taiteilija. Muut tytöt halusi olla prinsessoja, tanssijoita ja hevostenhoitajia. Minä näin itseni selkeästi vain taiteilijana. En tiedä miten sitä niin ajattelin ja että mitä sillä tarkoitin mutta sinne päin aina olen pyrkinyt. Eikä se ajatus ole kuollut, väistynyt vaan muitten arkisten juttujen alle. Ehkä sitten joskus löydän sen palon taas.







Ketkä ovat sinun visuaaliset sankarisi? Keistä sinä olet inspiroitunut?

5 kommenttia:

  1. Hauska aihe, täytyy oikein miettiä saisko itsekkin vastaavan postauksen aikaiseksi. =)
    Mucha on myös mun suuri idolini, tykkään jugend-tyylistä noin muutenkin.
    Myös Sagrada familia on hyvin vaikuttava, olen siellä kerran käynyt ja pakko myöntää, etten Barcelonasta juuri muuta kaipaa, kuin uutta visiittiä, kyseiseen teokseen.

    VastaaPoista
  2. Voi että! Pohdintaa taiteesta ja taiteilijuudesta ihan kuin mun kynästä lähteneenä! Inspiroivat asiat ovat toki erilaiset, mutta se palo taiteilijaksi.. jonka arkiset asiat yhdistettynä realismiin sitten tosiaan ajoivat yli. Tulipa hauska fiilis! :)

    Nimim. Päivätyönä jotain AIVAN muuta puuhaava. =)

    VastaaPoista
  3. Täälläkin on sama palo :) En tässä osaa listata omia "idoleitani", niitä on niin valtavasti eri taiteenaloilta ja niin Suomesta kuin kansainvälisesti :) Pyrin aikoinaan kuvataiteilijan koulutukseen ja olisin päässytkin, mutta valitsin TaM-koulutuksen todennäköisemmän/varmemman työllistymisen vuoksi. Näin jälkikäteen ajatellen olisi taiteilijana saattanut työllistyä myös opettájantöihin helposti (ammatillisiin kouluihin jopa helpommin mitä kuvataiteenopettajana). Pari yksityistä näyttelyäkin olen saanut aikaiseksi ;D Saa nähdä, saisiko sitä vielä jotain joskus aikaiseksi, kunhan lapset vähän kasvaa ja sitä kuuluisaa omaa aikaakin olisi enemmän!

    VastaaPoista
  4. En varmaan osaisi nimetä vain yhtä ainoata tai tiettyä alaa, inspiraatio ja idea voi iskeä vaikka taivaan sinisen sävyä ihaillessa auton ratissa tai ystävän innostunutta puhetta kuunnellessa terraariossa asustavista sammakoista.

    Minä hyväksyin sen tosiasian, että taiteilijaa minusta ei tullut. Mutta päätin antaa sen asian olla häiritsemättä tekemistä :)

    VastaaPoista
  5. Oi ihanaa Gaudi ja Mucha, munkin lemppareita. Vitsit kun on mielenkiintoista nähdä näitä. Toivottavasti muutkin innostuvat! :)

    Minäkin olen lapsena ilmoittanut että minusta tulee taiteilija. Mutta nyt aikuisena lähempänä omaa juttua on kyllä taideteollisuus ennemminkin. En jotenkin osaa ajatella, että se yksi työ on sitten siinä ja valmis. Se on minulle ennemminkin alku tai luonnos.

    VastaaPoista

Related Posts with Thumbnails