31.5.2013

* Kerran vielä saumurista

Nyt olen saumuriton. Viime syyskuussa mietiskelin uuden saumurin ostamista. En päässyt puusta pitkälle silloin mutta nyt se olisi oikeasti edessä. Vanha saumuri lähti ja nyt saumurittomana olo on vähän orpo. Kysynkin mielipidettä seuraavista koneista: 

Brother 1034D 



Janome MyLock 204D
Ovatko lankanirsoja? Äänekkäitä? 

Ja sitten tilaamiskokemuksia Sewingmachines.co.uk nettikaupasta. 
Onko ollut nopea toimitus? 
Miten koneen huolto? 
Koska siellä on myös tuo Brother ja uudempi Janome SMD 222.
Vaikea elämä.

18 kommenttia:

  1. Tsemppiä saumurikaupoille! Itte jus vähän aikaa sitten vaihdoin saumurini, ja oli vaikeeta päättää, mikä olis mulle hyvä saumuri. Päädyin Berninan 1150 MDA malliin, joten musta ei sulle kyllä ole apua. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Bernina olisi varmasti hyvä mutta painii hinnaltaan myös liian korkeassa sarjassa.

      Poista
  2. Noista en osaa sanoa, mutta itselläni on edullinen Elna 344. Ei ole koskaan temppuillut, huoltanutkin olen vain kerran. Ja käytän ainoastaan niitä Eurokankaan halpoja ompelulankoja.

    VastaaPoista
  3. Mulla on ollut tuo brotherin kone pari vuotta ja oon ollut tosi tyytyväinen. Säätöjä ei juurikaan tartte muuttaa, vaikka ompelee trikoota tai puuvillaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hyvä kuulla. Onkohan tuo kone kuinka äänekäs?

      Poista
  4. Taustaa: olen aina ommellut "jotain", harvakseltaan ja perusompelukoneella, muutaman kerran peruskoulussa saumurilla. Viime syksynä innostuin vaateompelusta, hurahdin oikein. :) Ja nyt keväällä päätin haluta saumurin. Loputtoman vatvomisen jälkeen päädyin Janomen Mylock 744D -koneeseen, jonka ostin Tallinnasta Karnaluksilta.

    En osaa ottaa kantaa sen äänekkyyteen kun ei ole kokemusta muista vastaavista, mutta hyvin kone on toiminut, kiltisti ommellut nättiä tikkiä erilaisiin kankaisiin. Langoittaminen on mielestäni ihan helppoa ja muutenkin aloittelijakin on pärjennyt sen kanssa. Eli Janomesta olen tykännyt, vaikka malli onkin eri kuin mitä olet katsellut.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tajusin että tuo Janomen kone Englannissa maksaa kotiinkuljetettuna saksien ja lankojen kanssa noin 230euroa, uutena. Nuo katsomani koneet olisivat siinä 250euroa käytettyinä ja parin vuoden ikäisinä. Voi olla että käännyn tilaamaan ulkomailta.

      Poista
    2. Joo, on kyllä aika käsittämätöntä kuinka paljon halvemmalla ihan saman koneen voi ulkomailta tilaamalla saada. Suomi on kallis. :( Muistathan, että Englannista tilattu kone tulee varmaankin englantilaisella pistokkeella, tarvitsee sdapterin toimiakseen.

      Poista
  5. mulla oli myös tuo Brother, onnistuin jotenkin paksua kangasta ommellessani vääntämään koko paininjalan, siis ihan koko hässäkän. Eipä ole konetta tarvinnut käyttää sen jälkeen =) Nykyään poljen Berninaa. Siihen verrattuna Brother oli äänekäs. Hyvä kone kyllä ommella, meni kangas kuin kangas läpi. paitsi se vimeinen..mutta taisi olla oma vika, ahneus iski =) Ainoa ongelma on huolto. "Markettikoneita" kun ei moni huolla...

    VastaaPoista
  6. Minulla on tuo Brotherin saumuri ja olen tykännyt. Kyllähän tuo hieman ääntä pitää mutta olen pystynyt siitä huolimatta työskentelemään samassa huoneessa nukkuvan vauvan kanssa. Tilasin koneen Briteistä, juurikin tuolta sewingmachines nettikaupasta. Kone oli viikossa kotiovella ja oikein hyvin sujui kaupat kaikin puolin. Kone oli sen verran edullinen että eivät lähettäneet alle 199£ (muistaakseni), joten otin sitten neuloja sen verran että tuo hinta täyttyi. Voin siis suositella sekä konetta että myyjää :)

    VastaaPoista
  7. Mullakin on tuo Brother ja hyvin on pelittänyt, säätöihin en juurikaan ole koskenut ja nyt nelisen vuotta ommellut. Kaikki ostamani langat ovat käyneet, eikä tarvitse olla samanlaisia. Ei se ihan hiljaisemmasta päästä ole, mutta eipä ole vielä naapurit valittaneet:)
    -Outza-

    VastaaPoista
  8. Mun mielestä brother on äänekäs. Tosin oon saanu käyttää berninaa joka on hiljanen.

    VastaaPoista
  9. Hei,

    Minulla on tuo Janome, näyttää ihan samalta, mutta voi olla se aiempi malli, koska ostin sen vuosi sitten £150 uutena. Jos aiot Britanniasta tilata, tarkista postimaksut ja jos vain voit, odota tarjousta. Ovat tullessaan erinomaisia.

    Minusta hiljainen kaveri. Tikki on mukavaa ja helppo säätää kireyttä eri kankaita ommellessa. Langoitus ei vaikeaa. Kahdesti olen kerennyt ajaa nuppineulan yli ja toisella yrityksellä piti käyttää myyjällä (joka hakkasi sisuksia vasaralla noin 10 minuuttia), koska joku laatta vääntyi ihan pikkasen.

    En ole kovin kunnianhimoinen ompelija, mutta perheen perusvaatteet sillä on saanut tehtyä.

    VastaaPoista
  10. Juurikin tuo Janome löytyy kaapista. Vuosia olin tosi tyytyväinen, eikä ompelussa tai langoituksessa mitään ongelmia. Sitten kone alkoi välillä tehdä hyppytikkiä toisella neulalla, vaikka mitä konsteja kokeilin. Ompelin silti sitkeästi, jälki oli riittävän siistiä omiin tarpeisiin. Mutta nyt on jotain koneessa jotain lopullisesti pahasti vinksahtanut, sillä se pamauttaa neulan yhteen sisällä liikkuvaan vipstaakiin, johon tulee karheuma, jolloin langat katkeilee. "Lähihuoltamo" ei ollut kiinnostunut Japsikoneen huollosta eikä vanhan koneen ehjäilystä kannattaisi paljon maksaakaan. Kokeilen varmaan vielä kerran itse räjäyttää alakerran, putsata osat, kiillottaa sisänaarmut ja kasata masiinan uudelleen. Jossei ala tokenemaan, niin täytynee harkita uutta konetta. Ja lopputaistosta huolimatta uusikin kone saattaisi olla Janome, Hyvä, helppokäyttöinen kone . Niin kauan kun toimi =D

    VastaaPoista
  11. Mullakin tuo Brother ollu jo monta vuotta ja olen ollu tyytyväinen. Eipä ole tarvinnu käyttää huollossa eikä mun mielestä nirsoile lankojen kans. Äänestä en oikein osaa sanoa kun muita saumureita mulla ei ole ollu..

    VastaaPoista
  12. Tilasin Janome 744d saumurin tuolta mainitsemastasi nettikaupasta. Tuli noin viikossa perille, kotiovelle kuljetettuna (samasta paikasta tilaamani ompelukone tuli aikoinaan Valintataloon). Koneet tulevat englantilaisella pistokkeella, mutta mikä mahtavaa, he lähettävät paketissa mukana adapterin , joka sopii meidänpistorasioihin, joten ompelemaan pääsee vaikka heti. Suosittelen. Konekin on ollut mielestäni ihan toimiva, tosin minulla ei ole kokemusta muista saumureista.

    VastaaPoista
  13. Olen joitakin vuosia juuri tuolla janomella ommellut, ja tyytyväinen olen valintaani ollut. Langoitus helppo, kireyden säädöt näppärät, tikki kaunista ja siistiä vaikka välillä säätelee ja langoittaa, miellyytävä "ajotuntuma" eikä edes kovaääninen.

    Kokemusta muistakin merkeistä, tämän jälkeen uskoisin että seuraavakin saumuri on janome.

    Brotherista ei kokemusta, joten en pysty keskenään vertaamaan.

    VastaaPoista
  14. Suosittelen katsastamaan Tallinnan Karnaluksin valikoiman. Minulla oli 20v. vanha Elnan saumuri, joka toimi hyvin, kerran huollattanut koko aikana. (Uusi Elna ei tuntunutkaan yhtä hyvältä, kun kokeilin) Tilasin Karnaluksista Berninan 700D saumurin syksyllä ja Janomen peitetikkikoneen. Postikulut yhteensä 10e! Suomenkielinen ohjekirja, mies myyjä puhui hyvin suomea. Saumuri maksoi jotain 360e, en ihan tarkkaan muista. Todella hiljainen ja nopea. Janomen ompelukone on vajaa 20v. ja olen siihen kovin tyytyväinen, että tuskin saumurikaan huono on.

    VastaaPoista

Related Posts with Thumbnails