18.4.2016

* Hopeinen kotelomekko



Olen pitkään halunnut ommella itselleni kotelomekon. Löysin aivan mahtavan kaavan Burdan 2/13 lehdestä. Kaavassa oli kaunis vesiputouspääntie ja nättejä yksityiskohtia. Tein ensin ihan lakanaversion koossa 44. Se kannatti kyllä. Kaava oli miltei täydellinen heti. Ihan vähän piti selästä ottaa sisään ja hameosaan laitoin pienemmät saumanvarat. 




Kankaana oikeassa mekossa oli joustavaa lurexfarkkua. Leikkasin kuitenkin palaset siten että langansuunta oli vaakaan koska kaava oli joustamattomalle kankaalle. 




Oli ihanaa pitkän ompelemattomuuden jälkeen paneutua johonkin uuteen missä piti miettiä ompeluteknisiä ratkaisuja. Ihan ei auennut kaikki ompeluohjeet ja todellakin piti lukemalla lukea rivi kerrallaan kaikki. Mutta missään kohti en oikonut ja kiltisti kokosin mekon kuten pitikin.







Muuten olen mekkoon todella tyytyväinen mutta piilovetoketjua vyötärökaitaleen kohdalta en saanut ihan täydellisesti. Siinä kohti oli niin paksusti kangasta useita kerroksia ettei se taittunut nätisti. Hankalin kohta taasen oli takahalkio-ohje. En tajunnut siitä mitään ja lopulta päättelin halkion ompelun toisen, jo valmiin, hameen halkiosta.











Mekko oli jo yhden illan käytössä. Mekossa ei ole vuoritusta enkä pitänyt alusmekkoa niin siltikään kangas ei hiostanut yhtään. Kankaan täydellinen koostumus kun on minulle mysteeri. Olen vaihtanut sen ompelukaveriltani joskus vuosia sitten. Nappilöytö.








Lisäksi tuunasin vanhat korkkarit sopimaan hopeiseen luukkiini. Vähän spraymaalia ja avot. 



20 kommenttia:

  1. Upea mekko upealle naiselle<3

    VastaaPoista
  2. Superkaunis olet! Sulla on nätti vartalo ja tällä mekolla se pääsee oikeuksiinsa <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitti. mä oon niin tyytyväinen tähän mekkoon. Heti aukes silmät näihin mun joustamattomien kankaiden varastoihin että mitäs mekkoa mä seuraavaksi teen.

      Poista
  3. Tästä tuli tosi kaunis! Sopii sun vartalolle just eikä melkein :)

    VastaaPoista
  4. Tämä kaava täytyy laittaa muistiin! Jäin miettimään, että jos toteutit joustavasta kankaasta eri langansuuntaan, niin joustaako tämä päälläsi sitten ikäänkuin sivusuuntaan? Vai mihin suuntaan :)? Sehän ei tällaisessa tyköistuvassa välttämättä mikään huono asia ole, että kangas on napakkaa mutta kuitenkin vähän joustavaa. Vai mitäpä itse luulet?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kangas joustaa sitten pystysuuntaan. Ainakin jos vertaa tekemääni lakanapuuvillaversioon, niin on tässä ihan pikkasen joustoa myös leveyssuuntaan. Sitä mää aattelinkin että koska kaava on tehty joustamattomalle niin on parempi ettei istuvuus häviä joustavuuden takia. Pähkäsin sitä kuitenkin pitkään kummin mun kannattaa tehdä. Onneksi valitsin joustamattomamman suunnan. :)

      Poista
  5. Vastaukset
    1. kiitos. tämä on kyllä ihan aikuisen naisen vaate :D

      Poista
  6. Tosi kaunis! Hatunnosto orjallisesta ohjeen noudattamisesta, en itse tahdo malttaa vaan alan säveltää ja oikoa. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. kiitti. mä oijoin jo lakanakoemekossa noi vyötärökaitaleen sisäpuolen huolittelut ja muotokaitaleet kädenteiltä niin perfektionisti minussa halusi toteuttaa kerrankin jonkun ihan ohjeen mukaan. Joskushan niissä tosiaan on outoja juttuja mutta tää oli kyllä 95% hyvä ja järkeenkäypä ohje. se 5% oli sitä mitä en ymmärtänyt yhtään vaikka kuinka luin :D

      Poista
  7. Siitä tuli tosi hieno! Muistan että olen itsekin ihaillut tuota kaavaa ja toimii näköjään hienosti. Kauniisti oot myös toteuttanut, tyylikäs materiaali ja sopii sulle hyvin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. kiitos. kannattaa kokeilla ehdottomasti. mä olen jo miettinyt mitä kaavaa kokeilen seuraavaksi. ehkä jotain puserokaavaa kun ostin muutamaa ihanaa ohutta kangasta kesäpaitoihin.

      Poista
  8. Toistan papukaijamaisesti sitä, mitä muutkin ovat jo sanoneet, mutta: on upea, naisellinen, juhlava ja niiiin kaunis mekko upean naisen päällä! Ja sun kroppaa kyllä kadehdin, terkuin möhömaha ;).

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. kiitos. kunnon kokovartalosukka vaan alle niin kyllä se sinne litistyy :P

      Poista
  9. Upea, niin upea! Istuvuus aivan huippuluokkaa ja mekko sopii kyllä moneen tilaisuuteen. Voi kun aina pääsis noin vähällä kaavanmuokkauksella:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. kiitti. ja no sanos muuta. mä olen vieläkin ihan onnessani että miten hyvin tää onnistui ja kuinka vähällä muokkaamisella pääsin.

      Poista

Related Posts with Thumbnails